Jak zbudować dobry blog?

Paweł Krzyworączka – doradca w e-commerce
Wiele osób zadaje sobie to pytanie: jak to jest, że niektóre blogi stają się popularne, są gęsto komentowane, mają swoją widownię i dają satysfakcję autorowi, a inne blogi – nie. No właśnie: powodów tego stanu rzeczy jest wiele. Poniżej wymienię wybrane z nich.

Po co w ogóle blog?

Pierwsza sprawa: blog musi mieć jakiś konkretny cel. Oczywiście, że możesz założyć na szybko byle jakiego bloga i coś tam na nim pisać. Jeśli traktujesz to TYLKO jako naukę blogowania, to nie ma sprawy. Lecz jeśli coś chcesz osiągnąć – nie tędy droga.

Pisząc, że każdy blog ma mieć konkretny cel lub cele swojego istnienia, mam na myśli:

  • grupę docelową (odbiorców bloga) – to przecież dla nich masz pisać,
  • korzyści właściciela / autora bloga.

Zatem zanim zaczniesz tworzyć nowy blog, przemyśl dobrze powyższe dwie kwestie.

Domena dla bloga

Kolejna kluczowa sprawa: domena, czyli adres internetowy. Możliwości tutaj masz wiele: od imienia i nazwiska w domenie internetowej (lub samego nazwiska), bo abstrakcyjną nazwę (neologizm). Twój wybór powinien być bezpośrednio związany z punktem pierwszym: grupą docelową i celami bloga.

Zawartość bloga, kategorie i układ

Jeśli już wybierzesz domenę, przemyślisz cele, przystąp do opracowania kategorii. Kategorii możesz mieć kilka, lub kilkanaście (czasami powyżej 20, jeśli jest to uzasadnione). Pamiętaj o zamieszczaniu słów kluczowych w nazwach kategorii. Dzięki temu łatwiej będzie Ci wypozycjonować blog w Google na konkretne, pożądane przez Ciebie frazy kluczowe (więcej o pozycjonowaniu dowiesz się z mojego szkolenia z pozycjonowania w Google).

Wygląd bloga

Mnóstwo osób nie przykłada do tego aspektu wagi, a jest to przecież kluczowa sprawa. Profesjonalny wygląd (szablon, czyli tzw. skórka) od razu budzi zaufanie u czytelnika i sprawia, że jest on skłonny poświęcić własny czas na penetrację Twojego serwisu. Jeśli natomiast zadowolisz się darmowym szablonem graficznym, możesz się zawieźć. Jeśli mi nie wierzysz, możesz zrobić test. Współczynnik odrzuceń prawdę Ci powie o wpływie wyglądu Twojego bloga na jakość odwiedzin i ilość powracających użytkowników.

Kolejnym elementem tej układanki jest treść na blogu, ale tym zajmę się przy innej okazji.