Skuteczna strona firmowa

Paweł Krzyworączka – doradca

Jak powinna wyglądać strona firmowa?

Oczywiście ktoś może powiedzieć, że to zależy od wielu czynników: od branży, grupy docelowej, funkcji strony. To prawda. Są jednak pewne wytyczne, które będą wspólne praktycznie dla każdej strony firmowej. Oto one.

Usability serwisu firmowego

Tak jak każdy inny serwis w internecie, tak również strona firmowa musi spełniać standardy użyteczności (z ang. usability). Co to oznacza w praktyce? Musisz zadbać w pierwszej kolejności o odpowiednią nawigację. Musi być przejrzysta i oczywista dla użytkownika. Pamiętaj o odpowiednim rozmieszczeniu przycisków i linków, zgodnie z obowiązującymi standardami (np. link, łącze, odnośnik do strony “kontakt” zawsze umieszczaj w prawym górnym rogu, oraz ewentualnie w menu bocznym, a nawet w stopce).

Architektura informacji

To hasło brzmi groźne, jednak wcale takowym nie jest. Architektura informacji, to inaczej struktura, rozmieszczenie poszczególnych elementów na stronie – począwszy od menu, a skończywszy na stopce. Pamiętaj, aby myśleć nie tylko o własnych celach, ale także o użytkowniku, który będzie korzystał z Twojej strony firmowej. Umieszczaj ważne informacje w zasięgu wzroku usera – niech je widzi bez konieczności przewijania ekranu. Przyciski, link akcji (czyli te, na których kliknięciu zależy Tobie) umieszczaj w widocznym, wyeksponowanym odpowiednio miejscu. Muszą być nie tylko widoczne, ale wręcz jasno komunikujące: “tutaj masz teraz kliknąć!” (przemyśl także użycie na stronie systemu popup do wyświetlania reklam).

Grafika na stronie firmy

Pamiętaj, że wrażenia estetyczne są bardzo istotne. Skuteczna strona to taka, która także dobrze wygląda. Zadbaj zatem o profesjonalny, “gładki” wygląd serwisu firmowego. Nie zlecaj wykonania layout’u serwisu amatorowi. Zapłać więcej, byś był zadowolony z efektu. Dopracuj detale. Nie doktoryzuj się tygodniami na logotypem, jednak zadbaj o podstawowe elementy: kolory linków, odpowiedni kontrast czcionki i tła, nagłówek przyciągający uwagę, estetyczne menu.

Copywriting, czyli skuteczne teksty

Kolejny ważki element: treść na serwisie firmowym. Copywriting to inaczej tworzenie skutecznych tekstów, przekazów reklamowych, promocyjnych. Zatem copywritingiem jest zarówno tekst na stronie sprzedażowej, jak również scenariusz spotu telewizyjnego.

Masz dwa wyjścia: albo nauczysz się samemu skutecznie i perswazyjnie pisać, albo musisz to zlecić. Tutaj także nie oszczędzaj – lepiej wydać kilkaset złotych więcej, ale mieć teksty, które zatrzymają odwiedzającego Twój serwis dłużej niż kilka sekund i będą potrafiły nakłonić go do wykonania oczekiwanej przez Ciebie akcji. (pamiętaj także wypozycjonowaniu strony firmowej; aby ten proces częściowo zautomatyzować, możesz użyć np. systemu Publiker to automatycznego katalogowania).

Najbardziej Oczekiwana Akcja, czyli NOA

Niekiedy używa się także pojęcia Najbardziej Pożądana Akcja (NPA). Chodzi o to, że każdy strona (także podstrona) serwisu www musi mieć swoją NOA. Tą akcją może być na przykład zapis na listę adresową (e-mailową), wypełnienie formularza kontaktowego, złożenie zamówienia, przejście na wybraną podstronę serwisu, kliknięcie wybranego linku, wykonanie telefonu itp. Zadbaj o to, by Twoja strona firmowa miała jasno określoną Najbardziej Oczekiwaną Akcję. Także ważne jest to np. w sklepie internetowym – przykładowo naszym sklepie z akcesoriami do tabletów albo e-sklepie ze szczotkami do ciała.